Wiele lat temu ludzie wierzyli, że nauka drugiego języka wprowadzi dziecko w błąd. Teraz badania pokazują, że dzieci uczące się języka obcego osiągają lepsze wyniki w swoim ojczystym języku niż uczniowie niebędący dwujęzyczni. Inne badania wykazały, że dzieci uczące się drugiego języka zaczynają czytać wcześniej, a korzyści wzrastają, im wcześniej mają kontakt z drugim językiem. Ponadto dzieci dwujęzyczne lepiej rozpoznawały zdania niepoprawne gramatycznie niż osoby jednojęzyczne. Jak powiedział Goethe, „Ci, którzy nie znają języków obcych, nie wiedzą nic o swoim”. Wszyscy słyszeliśmy, jak dzieci opisywane są jako „gąbki” do nauki języka. Badania pokazują, że istnieje „ okres krytyczny ” na przyswojenie języka, kiedy mózg jest przygotowany do nauki. Po okresie dojrzewania nasza zdolność do nauki drugiego języka jest zmniejszona.
Zdolność rozróżniania języków
Pewne badania pokazują, że w wieku 8-12 miesięcy dzieci zaczynają skupiać się na dźwiękach, które pojawiają się w ich ojczystym języku i przestają zwracać uwagę na dźwięki w innych językach. Jeśli jednak dzieci są narażone na ciągły kontakt z innym językiem, zachowują zdolność rozróżniania obcych dźwięków.
W wieku 7 lub 8 lat dzieci mogą nauczyć się mówić drugim językiem z płynną gramatyką i bez akcentu. Po tym krytycznym okresie umiejętność opanowania języka obcego stopniowo spada.
A kiedy nauczysz się jednego języka obcego, łatwiej jest uczyć się innych. Więc jeśli chcesz, aby twoje dzieci opanowały język obcy, zaczynając od możliwie najmłodszych lat, ułatw im to.
Zwiększona empatia
Co ciekawe, nauka języka obcego, zwiększa empatię wśród dzieci. Pewna badaczka przeanalizowała jednojęzyczne i dwujęzyczne dzieci pod kątem zadania, które wymagało od nich rozważenia czyjejś perspektywy. Dzieci w środowiskach dwujęzycznych osiągały lepsze wyniki niż dzieci jednojęzyczne. Dzieci w środowiskach wielojęzycznych mają doświadczenia społeczne, które niejako zmuszają je w rozważaniu perspektyw innych: muszą zastanowić się, kto mówi, w jakim języku, do kogo, kto rozumie jaką treść, a także czasy i miejsca, w których różne języki są używane.